ترسیم اقتصاد جهانی: ادامۀ شدت تورم در ایالات متحده

ادامۀ شدت تورم در ایالات متحده

دو شاخص کلیدی نرخ تورم در ایالات متحده فشارهای قیمتی مداوم را در ماه‌های اخیر نشان دادند، و این موضوع را برای افزایش مجدد نرخ بهره فدرال رزرو در هفته آینده تقویت کرد.

شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی به استثنای غذا و انرژی، معیار ترجیحی فدرال رزرو برای تورم اساسی، در ماه مارس نسبت به ماه قبل 0.3 درصد و نسبت به سال قبل 4.6 درصد افزایش یافت. در همین حال، گزارش جداگانه ای در مورد هزینه های اشتغال بیش از پیش بینی ها در ابتدای سال افزایش یافت.

بر اساس تحلیل بلومبرگ اکونومیکس، تورم در ایالات متحده عمدتاً ناشی از هزینه های نیروی کار و نهاده است. در اروپا، دلیل قوی‌تری وجود دارد که شرکت‌های حریص در رشد قیمت‌ها نقش دارند.

در اینجا برخی داده‌ها که این هفته در بلومبرگ در مورد آخرین تحولات اقتصاد جهانی ظاهر شد، آمده است:

ایالات متحده

داده‌های قیمت PCE، به‌ویژه در ارتباط با افزایش هزینه‌های نیروی کار، پیش‌بینی‌هایی را تقویت می‌کند که سیاست‌گذاران فدرال رزرو نرخ بهره خود را یک چهارم درصد دیگر در جلسه هفته آینده افزایش خواهند داد. در حالی که تورم سالانه به اوج خود رسیده است، مسیر بازگشت به هدف 2 درصدی بانک مرکزی دشوار است.

رشد اقتصادی در سه ماهه اول بیش از حد انتظار کاهش یافت زیرا سرمایه‌گذاری ضعیف تجاری و عقب‌نشینی موجودی‌ها باعث کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده شد.

برخی از سیاستگذاران ایالات متحده ادعا کرده اند که افزایش قیمت توسط شرکت های جاه طلب باعث تورم می شود. اکونومیکس بلومبرگ دریافت که در حالی که حاشیه سود برای شرکت های آمریکایی به طور کلی در طول همه گیری افزایش یافته است، افزایش نیروی کار و سایر هزینه های ورودی به طور قابل توجهی بیشتر به تورم بالا کمک می کند.

اروپا

به اصطلاح تورم طمع، تلاش‌ها برای مهار رشد قیمت مصرف‌کننده را تهدید می‌کند، به این معنی که بانک مرکزی اروپا ممکن است مجبور باشد برای رسیدن به هدف 2 درصدی خود کارهای بیشتری انجام دهد – درست همانطور که مقامات پایان تهاجمی‌ترین چرخه نرخ بهره را اعلام می‌کنند. پیاده روی نزدیک است

با وجود اینکه تورم یک تهدیدِ ثابت بود، منطقه یورو با رشد در آغاز سال 2023 از رکود زمستانی فرار کرد. این ارقام به بحث در مورد اینکه بانک مرکزی اروپا در آینده چقدر افزایش نرخ بهره را انتخاب خواهد کرد، دامن می زند.

آسیا

شاخص‌های فرکانس بالا چین نشان می‌دهد که اقتصاد در ماه آوریل به رشد خود ادامه داده است، اگرچه قدرت بهبود در میان یک محیط نامشخص جهانی و بیکاری نسبتاً بالا تحت نظارت است.

اقتصاد تایوان پس از کوچک شدن با سریع‌ترین سرعت از زمان بحران مالی جهانی، وارد رکود شد، نشانه‌ای از اینکه چگونه کاهش تقاضای جهانی برای چیپس نشانه‌ای از کاهش نشان نداده است. کاهش 3.02 درصدی – شدیدترین کاهش از سه ماهه منتهی به ژوئن 2009 – بسیار بدتر از تخمین ها بود که نشان دهنده دورنمای دشوار اقتصاد وابسته به تجارت است زیرا با تقاضای متزلزل جهانی برای محصولات خود دست و پنجه نرم می کند.

تورم اصلی سنگاپور، معیاری کلیدی که بانک مرکزی آن را ردیابی می‌کند، برای اولین بار از ماه اکتبر کاهش یافت و این برای سیاستگذاران پس از توقف انقباضات پولی برای حمایت از اقتصاد بود.

بازارهای نوظهور

بازارهای نوظهور
بازارهای نوظهور

تورم سالانه برزیل در اوایل آوریل کاهش یافت و به پایین‌ترین سرعت از زمان شیوع همه‌گیری در سال 2020 رسید و فشار بر بانک مرکزی را تشدید کرد تا سیاست‌های پولی را کاهش دهد و اقتصاد را تحریک کند. لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور این کشور در واکنش به کاهش رشد، از بانک مرکزی تقاضا کرده است که نرخ‌های بهره را کاهش دهد تا از سقوط برزیل به رکود و ایجاد درد بیشتر برای مصرف‌کنندگان جلوگیری کند.

در سراسر اروپای شرقی، خسارات مالی جنگ 14 ماهه ولادیمیر پوتین علیه اوکراین در حال افزایش است. یارانه های انرژی پرداخت می شود، ارتش ساخته می شود و پناهندگان اسکان داده می شوند، مدرسه می روند و تغذیه می شوند. برای کمک به پرداخت این قبوض، همسایگان اوکراین مانند گذشته از بازارهای بدهی بین المللی استفاده می کنند.

از آنجایی که هر کشور بزرگ در آمریکای لاتین در واکنش به افزایش نابرابری به سمت چپ حرکت می کند، سرمایه از منطقه خارج می شود. مردم و شرکت‌ها در پنج اقتصاد بزرگ منطقه در سال 2022 حدود 137 میلیارد دلار از کشورهای خود خارج کردند. این رقم – داده‌های اولیه موسسه مالی بین‌المللی، گروهی از موسسات بانکی – 41 درصد بیشتر از رقم سال 2021 است و بیشترین میزان از آن زمان است. 2010.

جهان

بانک مرکزی ژاپن دستورالعمل خود را در مورد سطوح نرخ بهره در آینده لغو کرد و در عین حال اقدامات محرک اصلی خود را بدون تغییر نگه داشت. در بازارهای سوئد و کلمبیا روندهایی از تغییر نرخ بهره مشاهده شد، در حالی که در بازارهای روسیه، اوکراین، مجارستان و ترکیه ثبات برقرار ماند. بلاروس نرخ بهره را کاهش داد.

0امتیازی ثبت نشده

متوسط امتیاز از 0 کاربر

0 رای
0 رای
0 رای
0 رای
0 رای

ارسال نظر و ثبت امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انصراف

لطفا ابتدا لاگین نمایید.