شاخص قیمت مصرف کننده CPI | مارس 2023

شاخص قیمت مصرف کننده CPI

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در ماه مارس 4.3 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که این اتفاق دقیقا بعد از افزایش 5.2 درصدی آن در فوریه بود. این کمترین میزانِ افزایش از ماه آگوست سال 2021 (با میزانِ +4.1 درصد) بود. بر مبنای یک اصلِ سالیانه، کانادایی‌ها هزینه‌های بهره وام مسکن بیشتری را پرداخت کردند که با کاهش قیمت انرژی جبران شد.

در نتیجه افزایش شدید ماهانه قیمت‌ها در مارس 2022 (+ 1.4%)، اثرات پایه سالانه، به ویژه قیمت بنزین، همچنان تاثیر نزولی قوی بر تورم مصرف‌کننده داشت و به کاهش سالانه در مارس 2023 کمک کرد.

بدون احتساب مواد غذایی و انرژی، قیمت‌ها در ماه مارس 4.5 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافتند، به دنبال افزایش 4.8 درصدی در فوریه، در حالی که قیمت کل اقلام بدون احتساب هزینه بهره وام مسکن، پس از افزایش 4.7 درصدی در فوریه، 3.6 درصد افزایش یافت.

به صورت ماهانه، شاخص بهای مصرف کننده در ماه مارس 0.5 درصد افزایش داشت، پس از افزایش 0.4 درصدی در فوریه. تورهای مسافرتی بیشترین سهم (+36.7٪) را در حرکت ماه به ماه داشتند که عمدتاً ناشی از افزایش تقاضای فصلی در طول تعطیلات ماه مارس بود. بر مبنای تعدیل فصلی، CPI 0.1٪  افزایش یافت.

در حالی که تورم کل در ماه‌های اخیر کند شده است و در مارس 1.7 درصد نسبت به 6 ماه قبل افزایش یافته است، قیمت‌ها همچنان بالا هستند. به عنوان مثال، در مقایسه با 18 ماه قبل، تورم 8.7 درصد افزایش یافته است.

دومین کاهش قیمت بنزین در یک سال

قیمت بنزین در ماه مارس برای دومین ماه متوالی در یک سال نسبت به سال گذشته کاهش یافت (-13.8%)، که بزرگترین کاهش سالانه از ژوئیه 2020 تاکنون است. دلیل این اتفاق جنگ میانِ روسیه و اوکراین است. این امر قیمت نفت خام را افزایش داد که باعث شد قیمت‌ها برای کانادایی‌ها بالاتر رود.

شاخص قیمت بنزین
شاخص قیمت بنزین

کندیِ رشد قیمت کالاهای بادوام بر اساس اثرات پایۀ سال

در مقایسه با هر سال، رشد قیمت کالاهای بادوام در ماه مارس (+1.6 درصد) در مقایسه با فوریه (+3.4 درصد) کاهش یافته است. قیمت مبلمان منجر به کاهش قیمت کالاهای بادوام شد و در ماه مارس به دنبال افزایش 7.2 درصدی در ماه فوریه، 0.3 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت. این کاهش تا حد زیادی به دلیل اثر پایۀ سال بود، زیرا قیمت مبلمان در ماه مارس 2022 به دلیل مشکلات زنجیره تامین، 8.2 درصد نسبت به ماه افزایش یافت.

شاخص افزایش قیمت کالاهای بادوام
شاخص قیمت کالاهای بادوام

قیمت وسایل نقلیه مسافربری نیز به کاهش قیمت کالاهای بادوام کمک کرد و در مارس 2023 با سرعت کمتری نسبت به سال گذشته (+4.7 درصد) در مقایسه با فوریه (+5.3 درصد) افزایش یافت. افزایش قیمت خودروهای سواری در مارس 2022، در نتیجه کمبود جهانی تراشه‌های نیمه هادی، فشار نزولی بر شاخص در مارس 2023 وارد کرد.

ماهانه نسبت به ماه، قیمت خودروهای سواری جدید 1.3 درصد در ماه مارس افزایش یافت که به دلیل در دسترس بودن بیشتر خودروهای جدید مدل سال 2023 است. برای مقایسه، قیمت خودروهای دست دوم پس از کاهش 1.9 درصدی در ماه فوریه، در ماه مارس 0.6 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت.

کند شدن افزایش هزینه جایگزینی صاحب خانه‌ها درعینِ سرعتِ افزایشِ هزینه بهره وام مسکن

هزینه جابه‌جایی صاحب خانه‌ها در ماه مارس به کاهش 1.7 درصدی در مقایسه با افزایش 3.3 درصدی در فوریه ادامه داد که نشان دهنده سرد شدن عمومی بازار مسکن است.

شاخص هزینه جایگزینی صاحب خانه‌ها
شاخص هزینه جایگزینی صاحب خانه‌ها

در مقابل، هزینه بهره وام مسکن با نرخ سریع‌تری در ماه مارس (+26.4 درصد) در مقایسه با فوریه (+23.9 درصد) افزایش یافت. این بزرگترین افزایش سالانه ثبت شده بود زیرا کانادایی ها همچنان به تمدید و شروع وام مسکن با نرخ بهره بالاتر ادامه می‌دادند.

هزینه بهره وام مسکن در ماه مارس افزایش می‌یابد، در حالی که هزینه جایگزینی صاحبان خانه کاهش می‌یابد.

افزایشِ کندترِ قیمت مواد غذایی به نسبتِ قبل

قیمت مواد غذایی خریداری شده از فروشگاه‌ها در ماه مارس (+9.7%) نسبت به فوریه (+10.6%) به میزان کمتری افزایش یافت، که این کاهش به دلیل کاهش قیمت میوه و سبزیجات تازه است.

شاخص افزایش قیمت مواد غذایی
شاخص افزایش قیمت مواد غذایی

قیمت میوه‌های تازه پس از افزایش 10.5 درصدی در ماه فوریه، در ماه مارس 7.1 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. قیمت انگور و پرتقال بیشترین تاثیر را در کاهش این کاهش داشته است.

به طور مشابه، قیمت سبزیجات تازه در ماه مارس سالانه نسبت به ماه مارس (+10.8 درصد) در مقایسه با فوریه (+13.4 درصد) کاهش یافت که عمدتاً ناشی از قیمت خیار و کرفس بود.

0امتیازی ثبت نشده

متوسط امتیاز از 0 کاربر

0 رای
0 رای
0 رای
0 رای
0 رای

ارسال نظر و ثبت امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انصراف

لطفا ابتدا لاگین نمایید.