از ایده تا عرضه اولیه سهام

از ایده تا عرضه اولیه سهام

سرمایه‌گذاری در شرکت‌های آینده‌دار از همان مراحل اولیه، مدت‌هاست که در انحصار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و سرمایه‌های بزرگ بوده است. با این حال، زمان تغییر کرده است و امروز، سرمایه‌گذاران خصوصی با سرمایه اندک نیز می‌توانند وارد عمل شوند. این مقاله به بررسی دنیای سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر و دوره‌های مختلف تامین مالی استارتاپ‌ها می‌پردازد، و اینکه چگونه افراد می‌توانند در شرکت‌های Pre-IPO با استفاده از پلتفرم‌هایی مانند Metatrader سرمایه‌گذاری کنند. ما این روند را گام به گام شرح می‌دهیم تا راهنمای ساده و جامعی برای کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در این فرصت سرمایه‌گذاری هیجان انگیز هستند، ارائه دهیم.

ورود به بروکر میراس برای سرمایه گذاری در IPO ها و ProIPO ها

درک سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر

سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر روشی نسبتاً ناآشنا برای سرمایه‌گذاران خصوصی روزمره است. از لحاظ تاریخی، دسترسی به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها و شرکت‌های خصوصی بزرگ محدود به سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و سرمایه‌های عظیم بود. با این حال، چشم انداز تکامل یافته و درها را برای مشارکت سرمایه‌گذاران کوچک باز شده است.

مراحل دورهای تأمین مالی

شرکت‌ها در مراحل اولیه خود اغلب به دورهای تامین مالی برای تامین سرمایه مورد نیاز برای رشد، متکی هستند. این دورها در افزایش ارزش شرکت بسیار مهم هستند و در نهایت منجر به IPO (عرضه عمومی‌اولیه) می‌شوند. دورهای اصلی تامین مالی عبارتند از:

1. Pre-seed: سرمایه‌گذاری در مرحله ایده.

2. بذر یا Seed: سرمایه‌گذاری در مرحله راه‌اندازی.

3. دور A: رشد و پوسته پوسته شدن محصول آماده.

4. دور B: رشد و گسترش یک شرکت موفق.

5. دور C، D، E و غیره: دورهای بعدی که با حروف متوالی مشخص می‌شوند.

قدرت دورهای تأمین مالی

دورهای تامین مالی به عنوان نقاط عطف کلیدی در توسعه یک شرکت عمل می‌کنند. آن‌ها به سرمایه‌گذاران جدید اجازه ورود می‌دهند، که باعث افزایش سرمایه شرکت می‌شود. این مثال را در نظر بگیرید: Glovo، یک سرویس محبوب تحویل غذا، ۴۵۰ میلیون دلار در آخرین دور تأمین مالی (F) جذب و ارزش بازار خود را دو برابر کرد.

داستان‌های موفقیت

برای درک پتانسیل سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه، بیایید چند داستان موفقیت را بررسی کنیم. برای مثال Airbnb را در نظر بگیرید. سهام آن از دور A به دور D بیش از ۵ هزار درصد افزایش یافت. با شروع از ۰/۰۲ دلار به ازای هر سهم در دور A، آن‌ها به ۴۰/۷۱ دلار به ازای هر سهم در دور C رسیدند و ارزش سهام به ۱۰۵ دلار در دور D افزایش یافت.

خطرات سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه

در حالی که سرمایه‌گذاری‌های اولیه سودهای قابل‌توجهی را به‌همراه دارند؛ اما با ریسک‌های ذاتی نیز همراه هستند. بخش قابل توجهی از استارتاپ‌ها به چنین نتایج باورنکردنی نمی‌رسند و بسیاری از آن‌ها فقط در چند ماه اول، قدرت فعالیت خود را افزایش می‌دهند. از این رو، تنوع بخشیدن به سرمایه‌گذاری‌های خود و در نظر گرفتن شرکت‌های معتبرتر ضروری است.

خطرات سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه
خطرات سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه

برای کسانی که می‌خواهند ریسک را با حفظ بازدهی کاهش دهند، شرکت‌های Pre-IPO گزینه جذابی هستند. این‌ها پروژه‌های بزرگی محسوب می‌شوند که پیش از این قابلیت خود را از طریق چندین دور مالی نشان داده‌اند و در حال آماده شدن برای عرضه عمومی‌ هستند. سرمایه‌گذاری در Pre-IPO در مقایسه با استارتاپ‌های اولیه نسبتاً امن‌تر است و پتانسیل سود قابل توجهی وجود دارد.

فرصت‌های قابل توجه قبل از IPO

چندین شرکت برجسته Pre-IPO برای سرمایه‌گذاری در دسترس هستند. نام‌هایی مانند SpaceX، Revolut، Clubhouse، THRASIO، Klarna، و بسیاری دیگر جای خود را در چشم‌انداز سرمایه‌گذاری گذاشته‌اند. این شرکت‌ها فرصت‌هایی را برای سرمایه‌گذاران کوچک ارائه می‌دهند تا سبدهای خود را متنوع کنند و در رشد خود مشارکت کنند.

سرمایه‌گذاری در شرکت‌های Pre-IPO دیگر به سرمایه‌گذاران بزرگ محدود نیست. امروزه حتی افراد با سرمایه محدود هم می‌توانند به لطف پلتفرم‌هایی مانند Metatrader در سرمایه‌گذاری‌های Pre-IPO شرکت کنند. در اینجا یک راهنمای گام به گام ساده برای سرمایه‌گذاری می‌خوانید:

1. شرکت مورد نظر را از لیست دارایی انتخاب کنید.

2. تب Pre-IPO را باز کنید.

3. به منوی ثبت سفارش دسترسی پیدا کنید و خرید انجام دهید.

4. پیشرفت شرکت را زیر نظر داشته باشید و منتظر یک دور سرمایه‌گذاری موفق باشید.

5. زمانی که شرکت به نقطه عطف خود برسد، موقعیت شما به طور خودکار با سود بسته می‌شود.

سرمایه‌گذاری در شرکت‌های قبل از عرضه اولیه یک فرصت سرمایه‌گذاری میان مدت با پتانسیل بازده بالا را ارائه می‌دهد. با افزودن یک شرکت Pre-IPO به سبد سرمایه‌گذاری خود، می‌توانید ریسک‌های خود را متنوع کرده و از رشد قیمت سهام شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری کنید.

فرصت‌های قابل توجه قبل از IPO
فرصت‌های قابل توجه قبل از IPO

جمع‌بندی

در چشم‌انداز سرمایه‌گذاری پویای امروزی، سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر و فرصت‌های پیش از عرضه اولیه عمومی‌ برای سرمایه‌گذاران خرد هم در دسترس قرار گرفته‌اند. با درک دورهای مختلف تامین مالی و نحوه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پیش از عرضه اولیه سهام با استفاده از پلتفرم‌هایی مانند Metatrader، افراد می‌توانند ضمن مدیریت موثر ریسک‌ها، پتانسیل بازدهی قابل توجه را برای خود امکان‌پذیر کنند.

به یاد داشته باشید که اگرچه سرمایه‌گذاری‌های اولیه می‌توانند نوسان داشته باشند، اما فرصت‌هایی را برای رشد قابل توجه نیز ارائه می‌کنند. بنابراین، اگر به دنبال Airbnb یا SpaceX بعدی هستید، با اطمینان و پشتکار وارد دنیای سرمایه‌گذاری‌های قبل از عرضه اولیه عمومی‌ شوید.

البته همانطور که می‌دانید امکان سرمایه‌گذاری در این بازارها به خاطر تحریم تا کنون برای ایرانیان فراهم نبوده است اما به تازگی شرکت بین‌المللی میراس این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است. این کارگزاری، برای اولین بار در ایران دسترسی به IPO و Pre-IPO شرکت‌های بزرگ خارجی در بازارهای بورس جهانی را فراهم کرده است. 

برای آشنایی بیشتر با این فرصتهای فوق‌العاده سرمایه‌گذاری می‌توانید تحلیل‌های منتشر شده توسط میراس را در سایت آنها مشاهده کنید. 

0امتیازی ثبت نشده

متوسط امتیاز از 0 کاربر

0 رای
0 رای
0 رای
0 رای
0 رای

ارسال نظر و ثبت امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انصراف

لطفا ابتدا لاگین نمایید.