سرمایه گذاران خصوصی چطور می‌توانند در یک IPO شرکت کنند

سرمایه گذاران خصوصی چطور می‌توانند در یک IPO شرکت کنند

IPO (عرضه عمومی‌اولیه) اصطلاحی است که اغلب در تیتر خبرهای دنیای سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد، به خصوص زمانی که شرکت‌های معروفی مانند Airbnb یا استارتاپ‌های یونیکورن دیگر عمومی‌می‌شوند. اما IPO دقیقا چیست و سرمایه گذاران خصوصی چگونه می‌توانند وارد این فرایند شوند؟ در این راهنما، روند چگونگی مشارکت سرمایه‌گذاران خصوصی در یک IPO را در سه مرحله ساده شرح می‌دهیم.

ورود به بروکر میراس برای سرمایه گذاری در IPO ها و ProIPO ها

IPO چیست؟

قبل از پرداختن به مراحل، اجازه دهید روشن کنیم که IPO چیست و چرا برای سرمایه گذاران اهمیت دارد.

عرضه عمومی‌اولیه (IPO) فرآیندی است که طی آن یک شرکت خصوصی با انتشار سهام برای عموم مردم به صورت عمومی معامله می‌شود. این یک نقطه عطف مالی قابل توجه برای یک شرکت است، زیرا از مالکیت خصوصی به تجارت عمومی‌تبدیل می‌شود.

چرا IPO‌ها برای سرمایه گذاران اهمیت دارند؟

IPO‌ها فقط به افزایش سرمایه شرکت‌ها مربوط نمی‌شوند. آنها همچنین فرصتی را برای سرمایه گذاران برای کسب سود بالقوه فراهم می‌کنند. در روز اول معاملات، سهام IPO می‌تواند رشد قیمت قابل توجهی را تجربه کند، گاهی اوقات ده‌ها یا صدها درصد. این پتانسیل برای افزایش سریع سرمایه برای سرمایه گذارانی که به دنبال شرکت در IPO هستند، جذابیت زیادی دارد.

اهمیت IPO
اهمیت IPO

البته همانطور که می‌دانید امکان سرمایه‌گذاری در این بازارها به خاطر تحریم تا کنون برای ایرانیان فراهم نبوده است اما به تازگی شرکت بین‌المللی میراس این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است. این کارگزاری، برای اولین بار در ایران دسترسی به IPO و Pre-IPO شرکت‌های بزرگ خارجی در بازارهای بورس جهانی را فراهم کرده است. 

برای آشنایی بیشتر با این فرصتهای فوق‌العاده سرمایه‌گذاری می‌توانید تحلیل‌های منتشر شده توسط میراس را در سایت آنها مشاهده کنید. 

شرکت در IPO در 3 مرحله

اکنون، بیایید فرآیند سه مرحله‌ای ساده را برای سرمایه‌گذاران خصوصی برای پیوستن به یک IPO بررسی کنیم.

مرحله ۱: یک شرکت را انتخاب کنید

اولین قدم انتخاب IPO شرکتی است که می‌خواهید در آن سرمایه گذاری کنید. این تصمیم مستلزم تحقیق و تحلیل کامل است. شما باید سلامت مالی، پتانسیل رشد، و صنعتی که در آن فعالیت می‌کند را ارزیابی کنید. می‌توانید از طریق منابع خبری مالی یا با بررسی کارگزاری خود، اطلاعاتی در مورد عرضه‌های اولیه سهام آینده پیدا کنید.

مرحله ۲: ثبت سفارش

هنگامی‌که شرکت مورد نظر را شناسایی کردید، باید برای شرکت در IPO سفارش دهید. این سفارش تعداد سهامی‌ را که می‌خواهید با قیمت عرضه اولیه خریداری کنید مشخص می‌کند. توجه داشته باشید که قیمت IPO توسط شرکت تعیین می‌شود و نشان‌دهنده قیمتی است که آنها قصد دارند سهام را در طول IPO بفروشند.

مرحله ۳: منتظر روز لیست باشید

در روز عرضه اولیه سهام، شاهد تغییر قابل توجهی در قیمت سهام خواهید بود. همانطور که قبلا ذکر شد، این حرکت قیمت اولیه می‌تواند بسیار چشمگیر باشد و اگر IPO مناسبی را انتخاب کرده باشید، ممکن است منجر به سود قابل توجهی شود. در این روز آگاه ماندن و نظارت بر بازار بسیار مهم است.

درک دوره قفل

پس از روز IPO، باید صبور باشید. اکثر IPO‌ها دارای یک دوره قفل هستند که طی آن سهام نمی‌تواند فروخته شود. این دوره قفل معمولاً سه ماه طول می‌کشد، اگرچه بسته به شرکت و توافقات آن با سرمایه گذاران اولیه و افراد داخلی می‌تواند متفاوت باشد. بسیار مهم است که از این محدودیت آگاه باشید و استراتژی سرمایه‌گذاری خود را بر اساس آن برنامه ریزی کنید.

دوره قفل IPO
دوره قفل IPO

دسترسی به IPO‌ها از طریق متاتریدر

به طور سنتی، سرمایه گذاران خصوصی از طریق کارگزاران سهام در IPO‌ها شرکت می‌کردند. با این حال، همه کارگزاران دسترسی به IPO‌ها را ارائه نمی‌دهند و ممکن است محدودیت‌های مختلفی بر اساس وضعیت سرمایه گذار و اندازه سرمایه اعمال شود. خوشبختانه، پیشرفت‌های فناوری، دسترسی سرمایه‌گذاران خصوصی به IPO را آسان‌تر کرده است. یکی از معروف‌ترین ابزارها یعنی متاتریدر، اکنون امکان این نوع سرمایه‌گذاری را به کاربران می‌دهد.

جمع‌بندی

شرکت در یک IPO می‌تواند فرصتی هیجان‌انگیز برای سرمایه‌گذاران خصوصی باشد تا به طور بالقوه از رشد اولیه شرکت‌های امیدوار‌کننده بهره مند شوند. اگرچه ممکن است این فرآیند در ابتدا پیچیده به نظر برسد، اما پلتفرم‌هایی مانند Metatrader آن را در دسترس‌تر کرده‌اند.

به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری در IPO‌ها مستلزم تحمل ریسک بوده و انجام تحقیقات کامل و بررسی دقیق قبل از تصمیم گیری برای سرمایه‌گذاری بسیار مهم است. با دنبال کردن مراحل ذکر شده در این مقاله و مطلع ماندن از فرایندها و ترندهای بازار، سرمایه گذاران خصوصی می‌توانند انتخاب‌های آگاهانه‌ای داشته باشند و به طور بالقوه از فرصت‌های ارائه شده توسط IPO‌ها سرمایه گذاری کنند.

0امتیازی ثبت نشده

متوسط امتیاز از 0 کاربر

0 رای
0 رای
0 رای
0 رای
0 رای

ارسال نظر و ثبت امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انصراف

لطفا ابتدا لاگین نمایید.