الگوی سقف و کف دوقلو Double Tops and Bottoms در تغییر روند

الگوی سقف و کف دوقلو

الگوی سقف و کف دوقلو یکی دیگر از الگو های تغییر روند در پرایس اکشن می باشد. با آموزش الگو های برگشتی و تشخیص صحیح آنها می توان در فارکس معاملات سودآورتری داشت. در درس 20 از آموزش پرایس اکشن الهام گرفته از سبک البروکس قرار داریم و در اسن درس به آموزش الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو نحوه معامله هنگام مشاهده این الگو ها خواهیم پرداخت.

برای آموزش سایر درس های پرایس اکشن به لینک زیر مراجعه کنید. این دوره توسط وبسایت ایتسکا به صورت کاملا رایگان و دوبله به فارسی برای شما عزیزان ایجاد شده است . تا به راحتی بتوانید به آموزش برتر دسترسی داشته باشید.

الگوی سقف و کف دوقلو

الگوی سقف و کف دو قلو یکی دیگر از الگو های مهم در پرایس اکشن می باشد. دقت این الگو زیاد نبوده و نمی توان بر اساس آن برگشت روند را با اطمینان زیادی تشخیص داد. قرار نیست سقف ها و کف های دوقلو کاملا هم اندازه باشند. بلکه ممکن است هم اندازه ، اولی کوتاه دومی بلند و یا بالعکس باشند.

اکثر الگو های سقف و کف دوقلو بخشی از الگوی mtr هستند. یعنی تمامی الگو های برگشت روند ماژور نوعی الگوی سقف و کف دوقلو هستند. نکته ای که در این الگو ها باید به آن توجه کرد ، این است که بازار در حال تلاش برای برگشت می باشد.

الگوی برگشتی سقف دوقلو Double Top Reversal

الگوی برگشتی سقف دوقلو اغلب در انتهای یک روند صعودی ایجاد می شود. ولی الگوی سقف دوقلو در هر روندی می تواند تشکیل شود و برای تحلیل باید بررسی گردد. در شکل زیر یک نمونه از الگوی برگشتی سقف دوقلو را می بینید.

الگوی برگشتی سقف دوقلو
الگوی برگشتی سقف دوقلو

در الگوی سقف دوقلو هم اندازه بودن سقف ها اهمیت چندانی ندارد. گاهی اوقات سقف دوم کمی بالاتر می باشد. و گاهی اوقات هم سقف دوم کمی پایین تر قرار می گیرد. در هر صورت ما به آن الگوی سقف دوقلو خواهیم گفت.

در هر دو حالت بازار تلاش کرده است بالا برود ولی موفق نشده و پایین برگشته است.

الگوی برگشتی کف دوقلو Double Bottom Reversal

الگوی برگشتی کف دوقلو نیز دقیقا شبیه سقف دوقلو می باشد. این الگو اغلب در انتهای یک روند نزولی ایجاد می شود. در شکل زیر یک نمونه الگوی برگشتی کف دوقلو را که در انتهای یک روند نزولی رسم کرده ایم می بینید.

الگوی برگشتی کف دوقلو
الگوی برگشتی کف دوقلو

در الگوی کف دوقلو نیز هم اندازه بودن کف ها اهمیت چندانی ندارد و کف دوم می تواند بلند تر و یا کوتاه تر از کف اول باشد.

بررسی الگوی سقف و کف دوقلو

الگوی سقف و کف دوقلو بیشتر در قالب الگوی پرچم و پولبک شکل می گیرد تا در قالب برگشت روند. به عنوان مثال در روند نزولی الگوی سقف دوقلو که به شکل پرچم نزولی است بسیار رایج است.

در روند صعودی نیز الگوی کف دوقلو که به شکل پرچم صعودی است رایج است. الگوی پرچم کامل و دقیق نمی باشد. اصلی ترین هدف تریدر ها ورد به بازار در انتهای پولبک می باشد.

الگوی سقف دوقلو به شکل پرچم نزولی

زمانی که الگوی سقف دوقلو به شکل پرچم نزولی داریم ، سقف دوم خیلی بالاتر و یا پایین تر از سقف اول قرار خواهد گرفت. این الگو ستاپ فروش L2 می باشد. به هر حال این یک الگوی سقف دوقلو است که در روند نزولی ایجاد شده و ستاپ فروش L2 می باشد.

الگوی کف دوقلو به شکل پرچم صعودی

در این قسمت الگوی کف دوقلو در روند صعودی را بررسی می کنیم. برای مثال یک روند صعودی داریم. بازار پولبک می زند و بعد از چند گام افت دوباره صعودی می شود. و بعد از حرکت صعودی دوباره پولبک می زند. گاهی اوقات پولبک دوم خیلی پایین تر و یا بالاتر از پولبک اول قرار می گیرد.

در هر دو حالت ستاپ خرید H2 داریم. تمامی الگوی کف دوقلو ستاپ خرید H2 هستند. یعنی بازار دو بار تلاش کرده برگردد ولی موفق نشده و روند ادامه داشته است.

مثال زیر را در نظر بگیرید.

الگوی کف دوقلو به شکل پرچم صعودی
الگوی کف دوقلو به شکل پرچم صعودی

در شکل بالا ابتدا روند نزولی بوده و بعد صعودی شده است. در قسمت صعودی یک الگوی کف دوقلو را برایتان رسم کرده ایم. این الگو ، الگوی پرچم نیز می باشد. کف دوم کمی از کف اول پایین تر می باشد. و یک پرچم در روند صعودی می باشد. نقطه 2 همان ستاپ خرید H2 می باشد. و این نقطه مکان مناسبی برای ورود و خرید در روند صعودی است.

کندلی که با H2 مشخص کرده ایم در بالای اندیکاتور مویینگ اوریج بسته شده است. و به نوعی سیگنال بار و کی بار می باشد.

در شکل بالا شاهد گپ قیمتی در ابتدای روز هستیم. در لحظه های ابتدایی روز بازار تمایل دارد به خط حمایتی خود برسد. یعنی الگوی کف دوقلو در قسمت مشخص شده داریم و در نقطه شماره 2 که همان H2 می باشد، می تواند خرید کرد.

اگر دقت کنید بعد از H2 یک کندل سیگنال فروش نیز مشاهده می کنید. پس بهتر است فعلا خرید نکرده و منتظر بمانید تا سیگنال خرید بهتری را دریافت کنید.

اگر به شکل بالا دقت کنید در ابتدای روز روند بازار رنج بوده و برای اسکالپ تریدینگ بهترین گزینه است.

در نقاط C و D دو الگوی کف دوقلو را در این روند می بینید. در این دو قسمت با توجه به الگوی دوجی می توان خرید کرد. ولی کندل های سیگنال خرید زیاد ق.ی نبوده و حد سود خود را دو برابر ریسک قرار داده و بخرید.

در قسمت E نیز شاهد یک الگوی کف دوقلو هستیم. ولی به دلیل مشاهده کندل های نزولی پشت سر هم ، مکان مناسبی برای خرید نمی باشد.

در نقطه F کانال صعودی شکسته شده و کندل سیگنال نزولی میانگین متحرک را نیز قطع کرده است. پس احتمالا روند بازار نزولی خواهد شد. در قسمت G الگوی سقف دوقلو را می بینید. در نقطه دو می تواند سفارش L2 فروش قرار داد.

از نقطه E تا رسیدن به قسمت G میکرو کانال محسوب می شود . الگوی G اولین پولبک در این روند نزولی است.

پرچم های سقف و کف دوقلو

الگوهای کف دوقلو-پرچم صعودی و سقف دوقلو-پرچم نزولی همگی بخشی از الگوی برگشت روند ماژور هستند. برگشت روند ماژور با سقف پایین تر الگوی سقف دوقلو می باشد که می تواند دو گام صعودی را در خود جای دهد.

در الگوی برگشت روند ماژور با کف بالاتر ، الگوی کف دوقلو-پرچم صعودی شکل می گیرد.

به مثال زیر دقت کنید.

پرچم های سقف و کف دوقلو
پرچم های سقف و کف دوقلو

در شکل بالا ابتدا یک گپ در فارکس را می بینید و ما آن را به عنوان یک اسپایک صعودی در نظر خواهیم گرفت. در قسمت A یک کانال صعودی قوی را می بینید که در نقطه مشخص شده شکسته شده است.

بعد از آن الگوی برگشت روند ماژور را می بینید. در قسمت های مشخص شده دو الگوی سقف دوقلو را شاهد هستیم. این الگو در اکثر مواردی که برگشت روند ماژور رخ می دهد ، دیده می شود. در این شرایط باید به موقعیت این الگو توجه کرد. در قسمت C 5 کندل نزولی با سایه های کوتاه و یه عدد کندل دوجی سنجاقک را می بینید. پس نقطه L2 می تواند نقطه مناسبی برای فروش باشد.

به مثال زیر توجه کنید.

الگوی کف دوقلو
الگوی کف دوقلو

در شکل بالا ابتدا بازار در یک روند نزولی قرار دارد و در قسمت مشخص شده با قدرت بالایی شکسته می شود. کندل سبز رنگ که ما آن را اسپایک می نامیم ، در این نمودار نقش کندل سیگنال را دارد. در این نقطه هم نمودار قیمتی و هم میانگین متحرک شکسته شده اند.

بازار کمی بالا رفته و پولبک می زندودر قسمت مشخص شده دوباره الگوی کف دوقلو را رسم کرده ایم و کف دوم کمی بالاتر از کف اولی قرار گرفته که نشان دهنده پرچم صعودی و بالا رفتن روند بازار دارد. در قسمت H2 می توانید یک سفارش خرید قرار دهید.

الگوی سقف دوقلو

 الگوی سقف دوقلو به انگلیسی Double Tops  و الگوی کف دوقلو به انگلیسی Double Bottoms می باشد. برای بررسی دقیق تر این الگو با یک مثال شروع می کنیم. ما از شکل زیر تا 9 شکل بعدی یک مثال را کندل به کندل بررسی کرده و نحوه معامله در یک روند را برایتان آموزش می دهیم. هنگام آموزش چون کندل های بعدی مقابل دیدتان قرار گرفته است به راحتی می توان الگو ها را پیدا کرد.

ولی زمانی که سمت راست نمودار هنوز رخ نداده باید بتوانید در لحظه درست ترین تصمیم را بگیرید. به این دلیل در مثال زیر کنل های سمت راست را برایتان حذف کرده و مرحله به مرحله در نمودار وارد می کنیم.

در شکل زیر یک الگوی سقف دوقلو را می بینید که دقت بسیار زیادی ندارد. هر شکل ادامه شکل قبلی خود و همان نمودار قیمتی می باشد.

الگوی سقف دوقلو 1
الگوی سقف دوقلو 1

این الگو در سقف یک روند رنج صورت گرفته است و نقطه H2 موقعیت خوبی برای خرید نمی باشد. از طرف دیگر در انتهای نمودار و آخرین کندل ، یک کندل قرمز رنگ پرقدرت می بینید که احتمالا کلایمکس خرید بوده و نشان از برگشت روند دارد. پس خرید در سقف دوم منطقی نبوده و بهتر است منتظر بمانید.

پس اگر کسی در نزدیکی های سقف اول و یا حتی قبل تر از آن خریده باشد در آخرین کندل شکل بالا ضرر خواهد کرد. آخرین کندل یک اسپایک نزولی قوی می باشد. برای معامله منتظر کندل بعدی می مانیم. یعنی شکل زیر. در این شکل یک مندل سبز رنگ می بینید.

الگوی سقف دوقلو 2
الگوی سقف دوقلو 2

اگر بر اساس کندل قرمز رنگ قبلی می خواستید معامله کنید می توانستید در نقطه A که انتهای کندل سبز رنگ بود یک سفارش فروش باز کرده و دو برابر آن را حد سود خود قرار داده و در نقطه B از معامله خارج شوید. حد ضرر خود را نیز یک تیک بالاتر از نقطه A قرار دهید. یعنی هدف خود را باید دو برابر ریسک در نظر بگیرید.

در صورتی که با مشاهده کندل سبز رنگ آخری که با فلش آبی رنگ مشخص کرده ایم ، پیش بینی ما اشتباه بوده و سفارش گذاری ما در نقطه A صحیح نمی باشد و باید منتظر کندل های بعدی بود. پس بهتر است برای معامله منتظر تیک های بعدی بود. بعد از 6 کندل نمودار زیر ایجاد خواهد شد.

در شکل زیر کندل صعودی موفق تر بوده و بازار دوباره صعودی شده و از سقف قبلی نیز کمی بالاتر رفته است. و می توان آن را الگوی سقف دوقلو در نظر گرفت.

الگوی سقف دوقلو 3
الگوی سقف دوقلو 3

در شکل بالا نکته مهم وجود یک کندل قوی در انتهای روند بوده و آن را فلش بی رنگ نشان داده ایم. این کندل مهم بوده و می تواند بیانگر شروع روند نزولی باشد. زیرا میانگین متحرک را به سمت پایین شکسته و از تمامی کندل های قبلی پایین تر آمده است. در این قسمت الگوی برگشت روند ماژور با سقف بالاتر داریم.

اگر به شکل بالا دقت کنید می بینید که در این قسمت الگوی مثلث باز شونده وجود دارد. که همان الگوی برگشت روند ماژور است. این قسمت مکان مناسبی برای فروش است.

کندل بعدی دوباره یک کندل قرمز رنگ پر قدرت است.

الگوی سقف دوقلو 4
الگوی سقف دوقلو 4

اگر در انتهای کندل دوجی یعنی نقطه A وارد می شدید باید حد سود خود را دو برابر ریسک در نظر بگیرید. یعنی نقطه B. حد ضررتان را نیز یک تیک بالاتر که در شکل مشخص کرده ایم. افراد حرفه ای با مشاهده کندل قرمز رنگ و پرقدرت دوم معمولا حد سود خود را بالاتر برده و با حجم کمتری معامله می کنند. یعنی هم حد ضرر و هم حد سود خود را در نمودار به نقاط پایین تری منتقل می کنند.

بیشتر بخوانید : آموزش تریلینگ استاپ در متاریدر

اگر از حد ضرر متحرک استفاده کنید می توانید تا نقطه زیر در نمودار پایین آمده و سود کنید.

الگوی سقف دوقلو 5
الگوی سقف دوقلو 5

یعنی از نقطه A تا C .

ادامه نمودار را برایتان رسم کرده ایم.

الگوی سقف دوقلو 6
الگوی سقف دوقلو 6

در ادامه کندل های نزولی با مشاهده کندل سبز رنگ صعودی بهتر است با سیو سود خارج شویم.

از طرفی می تواند در ابتدای فلش که در شکل بالا رسم کرده ایم خریده و حد ضرر خود را نیز یک تیک پایین تر از آن انتخاب می کنم.

ولی چون سقف های شکل گرفته یکی پس از دیگری پایین تر قرار گرفته و قدرت فروشندگان بیشتر است ، بهتر است به جای خرید همچنان به فکر فروش در این روند نزولی باشد. زیرا این قله ایجاد شده در انتهای نمودار بیشتر به شکل یک گام بوده و نمی توان با اسکالپ سود خوبی کسب کرد.

ادامه نمودار را نمایش می دهیم.

الگوی سقف دوقلو 7
الگوی سقف دوقلو 7

در شکل مشخص است افرادی که در بالای کندل سبز رنگ خریده بوده در حال حاضر در ضرر بوده و یا با فعال شدن حد ضررشان از معامله خارج شده اند. ولی اگر همچنان در این بازار نزولی پوزیشن Sell باز کرده اید در سود هستید. در شکل زیر ادامه نمودار بالا را مشاهده می کنید.

الگوی سقف دوقلو 8
الگوی سقف دوقلو 8

در شکل زیر نیز این نمودار را در حالت کلی مشاهده می کنید.

الگوی سقف دوقلو 9
الگوی سقف دوقلو 9

در شکل بالا می بینید که سقف ها یکی پس از دیگری پایین تر از یکدیگر قرار می گیرند. و در کل موقعیت های مناسبی در این نمودار برای فروش وجود دارند.

سقف دوقلو در ارز دیجیتال

بازار ارز دیجیتال یکی دیگر از بازار های مالی می باشد. تحلیل ها و آموزش های ارائه شده در این مقاله کلی بوده و در تمامی بازار های مالی از جمله بورس ، فارکس و ارز دیجیتال کاربرد دارند.

سقف دوقلو و کف دوقلو در ارز دیجیتال نیز کاربردی بوده و می توان با استفاده از آن برگشت روند در این بازار را پیش بینی کرده و معاملات سودآوری داشت. با گسترش بازار ارز دیجیتال تحلیل گران زیادی از پرایس اکشن در ارز دیجیتال نیز استفاده کرده و از این بازار نیز به درآمد رسیده اند.

0امتیازی ثبت نشده

متوسط امتیاز از 0 کاربر

0 رای
0 رای
0 رای
0 رای
0 رای

نظرات و بررسی های کاربران

1 دیدگاه برای “الگوی سقف و کف دوقلو Double Tops and Bottoms در تغییر روند

  1. Yousefi

    تشکر

ارسال نظر و ثبت امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انصراف

لطفا ابتدا لاگین نمایید.